Comandorul in rezerva Gheorghe Coman a facut parte din echipa care a reusit sa contruiasca o replica a avionului „Vlaicu II”, respectand intocmai proiectul lui Aurel Vlaicu de acum 100 de ani.
Replica la scara 1:1 a avionului „Vlaicu II” a fost executata de mai multi ingineri de la Romaero si este in perfecta stare de functionare.
„Am executat aceasta replica a avionului Vlaicu II, cu care Aurel Vlaicu a facut cele mai multe zboruri, incepute in aprilie 1911 si incheiate, tragic, in 13 septembrie 1913, in incercarea de a trece peste Carpati. Ii spunem replica pentru ca am respectat, intocmai, proiectul in ceea ce priveste dimensiunile, configuratia lui de ansamblu. Am folosit materiale mai rezistente decat cele de pe vremea respectiva. Motorul este altul fiindca atunci se folosea un motor rotativ, care nu se mai gaseste in zilele noastre. Am pus un motor pe care l-am gasit in Germania si l-am adaptat. Configuratia replicii este exact ca a avionului lui Aurel Vlaicu, construit in 1911”, a spus Gheorghe Coman.
Dimensiunile replicii sunt urmatoarele: lungime 11 metri, anvergura (lungimea aripilor), 10 metri, greutate 300 de kilograme. Replica aparatului de zbor „Vlaicu II” are o lungime 11 metri, anvergura (lungimea aripilor) de 10 metri, iar greutatea este de 300 de kilograme si a fost construita timo de 3 ani.
„Noi am inceput sa construim replica in 2003, dar am lucrat destul de incet la ea, pentru ca au fost destul de multe greutati. Am pornit de la proiectele lui Vlaicu, publicate in anumite carti, gasite la Muzeul Aviatiei si am pastrat dimensiunile exacte. Noi ne-am gandit ca aceasta replica sa o realizam pentru zbor. Am lucrat la ea intre anii 2004 si 2006”, a mai spus Gheorghe Coman.